Spillanmeldelse: Seasons after fall (PS4)

Seasons After Fall (PC, PS4, Xbox One)
Developer: Swing Swing Submarine
Publisher: Focus Home Interactive
Utgitt: 2017
Sjanger: Platform, puzzle

Focus Home Interactive gir oss et veldig artsy spill som tar sted i en nydelig skog der vi opplever alle årstidene i et ganske avslappet gameplay. Likevel er det ikke nok til at du skal klare å holde fokusen og gidde å fullføre det.  

I spillet styrer du en utrolig søt liten rev som reiser igjennom denne mystiske skogen for å samle de fortapte sjelene til de fire sesongene igjen. På veien må han løse gåter og må selv forlate kroppen sin for å kunne styre årstidene. Det er ganske begrenset hva denne lille reven kan gjøre - bjeffe, hoppe og gå. Det er altså ikke en komplisert handling, men en noe dypere dialog og fortellerstemme. Når du har fått samlet sesongene kommer ting mer til live og det hele virker mer poetisk. Igjennom hele spillet tenkte jeg dette virket som en interaktiv barnebok. Soudtracket er noe for seg selv også, utrolig behagelig og vel komponert. Ganske passende til årstidene vi besøker iløpet av handlingen og noe jeg kunne hørt på til daglig. 

Dette er et spill som er for langt. Og med såpass mange grener med steder å utforske så er det lett å gå seg bort. Tar man standpunkt for "midten av spillet" som er the Santuary befinner vi oss der kroppen til reven hviler blant steinene som representerer hver sesong. Går man da høyre eller venstre, vil begge veiene etterhvert dele seg igjen. Om du da går opp eller ned, fører videre til enda flere grener, og når historien da ber deg gå til et spesielt sted og du sitter der uten et kart... Da er det håpløst. Når du har nådd enden av en av disse grenene, må du gå manuelt tilbake til "midten" for å komme videre, og ofte kommer det en cutscene om hvor spillet vil du skal gå. Men hvor eller hvordan du skal komme dit, ja det var det da.. Jeg har gitt opp på 75% fullført spill fordi jeg finner ikke igjen stedet jeg må til for å komme meg videre i historien. Jeg er stuck. Etter å ha googla etter et kart var det en fyr på steam som hadde prøvd å sette sammen noe, men det hjalp meg ikke et døyt. Hadde jeg vist hvordan jeg kom dit jeg skulle hadde jeg sikkert pushet meg igjennom de siste timene, men det blir for tafatt og jeg kommer ikke til å fullføre det. 

Dette hadde fungert bedre som et kortere spill. Oppgavene du skal løse er også repeterende, du må bytte sesong mens du går sted for sted for å være interaktiv med feks sopper for enten hoppe på for å komme deg opp et sted, eller fryse sølepytter for å komme over. Greia er at du må gjøre det samme når du skal tilbake igjen også, da motsatt. Enkelte av oppgavene du skal løse kan også gå deg skikkelig på nervene der du skal feks. kopiere mønstre og lage dem med ildfluer. Ifølge statistikken er det kun 10% som faktisk fullfører dette spillet og jeg kan med hånden på hjertet si jeg blir ikke en av dem. 

Dette er et spill som er penere å se på, enn det er gøy å spille. Etter første to timene begynner du å lure på om det skal komme med noe bedre eller om noe skal utvikle seg til noe annet, men spillet bare fortsetter. Jeg regner med spillet er rundt 8 timer langt. Dette er nok mer for de som ikke vil stresse og heller sette pris på designet i spillet, eller kanskje de noe mindre kidsa. Det beste var soundtracket for min del. 

Jeg kan ikke anbefale dette, dessverre. 

Karakter: 5/10
- Fint konsept
- Pent å se på med bra soundtrack

- Forvirrende uten kart! 
- Slitsomt å måtte bytte sesonger for hver gang du må igjennom en del og tilbake igjen
- Repeterende puzzles

Trailer:

#spillanmeldelse #playstation #ps4 #playstationspill #spill #seasonsafterfall

0

Skriv en ny kommentar