Filmanmeldelse: Amazonia (2013)

AMAZONIA (2013)
Sjanger: Eventyr, barnevennlig

Thierry Ragobert gir oss en fransk-brasiliansk dyrefilm med en utrolig ekspressiv hovedrolleinnehaver.

Capuchin-apen Saï blir lastet ombord på et fly som kræsjer midt i Amazonas-jungelen. Han overlever utrolig nok, men nå er han helt alene i den ukjente verden. Ettersom han er født i fangenskap er regnskogen helt nytt for han, og det inkluderer farene som lusker der ute. Etter noen skumle første dager alene i flyvraket, der han klamrer seg til bamsen sin i tordenværet, lærer han steg for steg å finne seg mat, krysse vannet og får så bekjentskaper av "hans egne". Men selv i flertall er de ingen match mot rovdyrene der ute..

Apen vi følger heter i virkeligheten Saï, mens i filmen vet vi egentlig ikke hva navnet hans er. Det er ingen stemmer, ingen fortellerstemme, kun naturlige lyder. Dyrene kommuniserer med hverandre igjennom lyder, og Saï har et veldig ekspresjonistisk vesen så man kan lett skjønne om han er redd, glad, ler eller usikker. Siden dette er en barnefilm vil jeg tro dette er også noe mindre barn kan se seg selv i og forstå. Det er 2-3 ganger et kort musikalsk innslag, men det er nok mest for å gi hint til at nå kan det skje noe skummelt. Saï viser heller ikke noe tegn til å se direkte på kamera, men alt oppleves naturlig.

Handlingen er noe åpen - han ender opp alene, opplever å drive ned en elv mens han sitter fast på no bark og tømmer, før han eventuelt finner en som seg selv som introduserer han til gruppen sin. Man kan naturligvis ikke ha en film om regnskogen uten å ha med at vi kutter den ned. Den gjemte undertonen mot slutten av filmen er mer at "se på alt dette nydelige landskapet og dyrene som vi dreper". Fordi man sitter hele filmen og er målløs over hvor flott alt er, alle de eksotiske dyrene Saï møter på og hvordan den samme solen skinner på dette stedet, før det så avslutter med at Saï forviller seg til et område som er nedkappet og brent ned av mennesker i arbeidsdresser.

Jeg kan ikke se for meg hva filmcrewet gikk igjennom for å lage denne filmen i regnskogen. Vi får oppleve vær, solnedgang og dyreaktivitet som vi andre deler av verden bare kan drømme om. Det beste mer filmen er at ingen av dyrene vet at de er skuespillere. Regissør Thierry Ragobert har en del naturdokumentarer bak seg og har her klart å sette sammen en liten historie for oss. Denne anbefales til de som liker naturdokumentarer, aper og naturentusiaster. La barna deres se denne!

Rating: 7 / 10
- Fantastisk idè, fantastisk filmet
- Ikke noe fortellerstemme eller musikk