Filmanmeldelse: Amazonia (2013)

AMAZONIA (2013)
Sjanger: Eventyr, barnevennlig

Thierry Ragobert gir oss en fransk-brasiliansk dyrefilm med en utrolig ekspressiv hovedrolleinnehaver.

Capuchin-apen Sa blir lastet ombord p et fly som krsjer midt i Amazonas-jungelen. Han overlever utrolig nok, men n er han helt alene i den ukjente verden. Ettersom han er fdt i fangenskap er regnskogen helt nytt for han, og det inkluderer farene som lusker der ute. Etter noen skumle frste dager alene i flyvraket, der han klamrer seg til bamsen sin i tordenvret, lrer han steg for steg finne seg mat, krysse vannet og fr s bekjentskaper av "hans egne". Men selv i flertall er de ingen match mot rovdyrene der ute..

Apen vi flger heter i virkeligheten Sa, mens i filmen vet vi egentlig ikke hva navnet hans er. Det er ingen stemmer, ingen fortellerstemme, kun naturlige lyder. Dyrene kommuniserer med hverandre igjennom lyder, og Sa har et veldig ekspresjonistisk vesen s man kan lett skjnne om han er redd, glad, ler eller usikker. Siden dette er en barnefilm vil jeg tro dette er ogs noe mindre barn kan se seg selv i og forst. Det er 2-3 ganger et kort musikalsk innslag, men det er nok mest for gi hint til at n kan det skje noe skummelt. Sa viser heller ikke noe tegn til se direkte p kamera, men alt oppleves naturlig.

Handlingen er noe pen - han ender opp alene, opplever  drive ned en elv mens han sitter fast p no bark og tmmer, fr han eventuelt finner en som seg selv som introduserer han til gruppen sin. Man kan naturligvis ikke ha en film om regnskogen uten ha med at vi kutter den ned. Den gjemte undertonen mot slutten av filmen er mer at "se p alt dette nydelige landskapet og dyrene som vi dreper". Fordi man sitter hele filmen og er mlls over hvor flott alt er, alle de eksotiske dyrene Sa mter p og hvordan den samme solen skinner p dette stedet, fr det s avslutter med at Sa forviller seg til et omrde som er nedkappet og brent ned av mennesker i arbeidsdresser.

Jeg kan ikke se for meg hva filmcrewet gikk igjennom for lage denne filmen i regnskogen. Vi fr oppleve vr, solnedgang og dyreaktivitet som vi andre deler av verden bare kan drmme om. Det beste mer filmen er at ingen av dyrene vet at de er skuespillere. Regissr Thierry Ragobert har en del naturdokumentarer bak seg og har her klart sette sammen en liten historie for oss. Denne anbefales til de som liker naturdokumentarer, aper og naturentusiaster. La barna deres se denne!

Rating: 7 / 10
- Fantastisk id, fantastisk filmet
- Ikke noe fortellerstemme eller musikk